Frågor och svar

1Hur delas vinsten?

Av försäljningsintäkten går 20% till Tradera och administration. Resten delar vi lika, du får 40% och vi får 40%.

Våra 40% ska täcka våra kostnader för att vi packar upp, sorterar, lagerför, fotograferar, annonserar, kundkontakter, leverans, betalningar, lokalhyra, personalkostnader med mera.

Du som kund kan dock aldrig bli betalningsskyldig utan kan i värsta fall om t.ex. hela påsen innehåller trasiga kläder få 0 kr i ersättning.

2Hur sker utbetalningen?

Alla utbetalningar sker via en av Swedbanks utbetalningstjänst och kontoregister.

Om ditt personnummer finns registrerat i bankens kontoregister överförs dina pengar direkt till ditt bankkonto. Om ditt personnummer inte finns i banklösningen kommer banken att skicka ut en utbetalningsavi till dig som du sedan kan lösa in på banken eller använda i de flesta varuhusen.

Genom att anmäla ditt kontonummer till bankens kontoregister får du utbetalningar från företag, myndigheter och kommuner - som använder Swedbank Lön och Utbetalningstjänst - insatta direkt på ditt bankkonto.

Registrera dig i bankens kontoregister här

3Hur många påsar kan jag beställa från Sellbag?
Du kan som mest beställa tre påsar per gång men du kan lägga fler beställningar.
4Kan jag få tillbaka saker som inte säljs eller är i dåligt skick?

Ja. När dina Sellbagpåsars auktioner är avslutade kan du logga in på Mina sidor och begära retur av dina osålda varor.

Du behöver meddela oss genom att välja att du vill ha retur av dina osålda varor på Mina sidor inom 5 dagar från att du fått mejl om att du kan begära ut din vinst. Vi erbjuder en fast fraktkostnad på 79 kr per Sellbagpåse för retur av dina osålda varor vilket dras av från din vinst. Skulle du inte ha ett saldo som täcker frakten så får du möjlighet att betala mellanskillnaden eller hela frakten via kortbetalning direkt på mina sidor.

Vi kan tyvärr ingen möjlighet att paketera om Sellbagpåsar om du skulle ha flera olika påsar vars innehåll du vill ha i retur.

Efter 5 dagar förbehåller vi oss rätten att bestämma hur osålda varor som inte returneras hanteras då vi inte kan lagerhålla osålda varor under en längre tid utan behöver göra plats för nya Sellbagpåsar och varor.

5Måste varje produkt värderas till minst 50 kr?

Ja. Varorna ska vara värda minst 50 kr/st. De varor som vi får in och som vi bedömer är värda mindre än 50 kr sorteras bort. Dessa dokumenteras av oss och läggs in i vårt system, vilket innebär att du kommer att få en beskrivning varför samt bilder på avvikelsen, t.ex. en fläck. Du kan begära att få tillbaka alla prylar som inte säljs mot fraktkostnad efter din avslutade auktionstid.

Det vanligaste utgångspriset på Tradera är 50 kr. Det finns dock inget tak på budgivningen.

Mer information om hur budgivning på Tradera fungerar hittar du om du klickar på länken Tradera Infocenter

6När får jag min Sellbagpåse
Vi skickar oftast din påse samma dag, alternativt nästkommande arbetsdag efter din beställning.
7När får jag mina pengar?

När dina auktioner är avslutade och alla dina varor är betalda av sina köpare får du möjlighet att begära ut din del av vinsten. Du begär själv ut vinsten genom att logga in på ”Mitt konto” på www.sellbag.se. Information om utbetalning mejlas ut till dig i samband med att auktionerna avslutas.

Alla varor som säljs läggs ut på annons i två omgångar om varan inte säljs i första omgången. Därför kan det ta olika lång tid innan alla produkter är sålda och betalning har tagits emot varför det ibland kan ta en stund efter avslutade auktioner innan vi kontaktar dig för utbetalning.

8Vad får jag sälja via Sellbag?

Du får packa ned vad du vill i Sellbagpåsen så länge det inte är olagligt och värt minst 50 kr/st. Allting måste få plats i Sellbagpåsen som rymmer ca 40 liter med en maxvikt per påse på 10 kg.

Ej godkända varor
Det finns dock en del varor som inte är godkända av Tradera och du kan läsa mer om dessa om du klickar på länken.

Olagliga objekt

9Vad händer med varorna som inte säljs?

Det är inte säkert att alla varor säljs vilket kan bero på olika anledningar. Osålda varor tillfaller Sellbag om du inte begärt att få tillbaka dina osålda varor. Sellbag förbehåller sig därefter rätten att bestämma hur osålda varor som inte returneras hanteras. Exempelvis välgörenhet, återvinning eller egen försäljning.

Under hösten har vi bland annat skänk prylar och kläder till biståndsorganisationen Hjärta till Hjärta, skänkt pengar till Världsnaturfondens (WWF) arbete med klimatfrågor samt till en familj med två vuxna och ett barn på 4 år i Södermanland vars hus totalförstördes i en brand på nyårsafton.
10Vad händer sen när jag lämnat in påsen?

När vi tar emot påsen sorterar vi och går vi igenom påsen så att allt är helt, rent, fungerande och äkta. Sedan fotograferar vi varorna och lägger ut dom på auktion hos Tradera. Då kommer vi också att skicka dig ett mail där det framgår att dina varor nu är upplagda på Tradera. Du behöver givetvis inte göra något utan det är bara som information. Vi på Sellbag sköter allt med auktionen, frågor från kund, betalning från kund och skickar den till kund.

När försäljningen är klar av dina produkter får du ett mejl av oss där det framgår vad totala värdet av påsen är såld för och uppmanas därefter att begära ut din del av vinsten via Mitt konto på hemsidan.

11Vad kan Sellbag göra för mig?
Vi hjälper dig att sälja dina överblivna prylar genom att ta hand om hela säljprocessen. Det enda jobbet du behöver göra är att beställa hem en påse, packa den med prylar du vill bli av med och sedan få påsen hämtad eller lämna in den till ditt närmaste postombud, helt kostnadsfritt.

Detta innebär att du själv slipper följande:

Sortering
Vi sorterar alla dina prylar för att kontrollera att det är helt, rent och äkta.

Värdering
Vi värderar varje pryl utifrån andra liknande produkter på Tradera och våra tidigare försäljningar. Om värdet överstiger 50 kr så lägger upp det till försäljning

Fotografering
Vi fotograferar dina prylar framför bakgrundsdukar och använder provdockor för att lyfta fram dina plagg från sin bästa sida.

Beskrivning
Vi producerar beskrivningar för varje enskild pryl till försäljning.

Annonsering
Vi skapar unika annonser som vi lägger upp på Tradera.

Kontakt med köparna
Vi sköter all kontakt med köparna.

Betalning
Vi hanterar alla köpares betalningar och du kan enkelt begära ut din del av vinsten via din inloggning så fort en påses varor har sålts och betalats.

Paketering
Vi paketerar och emballerar alla prylar och är extra noggranna med prylar som är ömtåliga.

Leverans
Vi anlitar det snabbaste och billigaste alternativet för leverans av varan till köparen.

Beställ Sellbagpåsar

12Vad ska jag tänka på och vad säljer bäst?

Marknaden bestämmer värdet av dina varor. Här samlar vi lite tips på hur du kan maxa din försäljning, samt vad som oftast säljer bra.

Tänk på säsongen! Varor för aktuell säsong säljer bäst och till ett högre belopp än ”off season” produkter. Märkeskläder är ofta mycket populära varor och säljer bra. Tänk dock på att bifoga ett äkthetsintyg eller kvitto för dina märkesvaror för att vi skall kunna sälja dessa produkter.

Barnartiklar (barnkläder, barnskor etc.) Accessoarer såsom klockor, väskor, bälten samt smycken från kända märken säljer ofta väldigt bra. Tänk på att paketera varorna väl så att inte plagget blir onödigt skrynkliga eller så att veck kan uppstå på produkterna. På så sätt kan vi skapa mer attraktiva bilder på era produkter.

Mest sålda prylarna på Tradera år 2016

Damkläder
Barnkläder
Vinyl
Herrkläder
Keramik och Porslin
Leksaker
Trädgård
Svenska Frimärken
Damskor
DVD-filmer
Källa: Tradera

13Vart lämnar jag in påsen sen när jag fyllt den med mina överblivna prylar?

Bor du inom vårt upptagningsområde så bokar du en kostnadsfri upphämtning via hemsidan. Vi hämtar då dina Sellbagpåsar direkt vid din dörr.

Om du bor utanför vårt upptagningsområde så lämnar du in dina Sellbagpåsar gratis hos ditt närmaste PostNord-ombud så returneras dessa till oss. Sellbag står för frakten.

14Vi hämtar dina påsar kostnadsfritt

Du bokar enkelt upphämtning här via vår hemsida. Vi hämtar dina Sellbagpåsar gratis i Södermanlands län, Östergötlands län, Västmanlands län och Örebro län. Vi kommer att kontakta dig för att hitta en lämplig tid på det aktuella datumet för upphämtning av dina fyllda Sellbagpåsar. Alla hämtningar görs onsdagar.

Om du inte bor i vårt upphämtningsområde skickar du in påsarna kostnadsfritt.

15Retur, ångerrätt och reklamation
Ångerrätt

Du har 14 dagar dagars ångerrätt från det att du mottagit den beställda varan (ångerfristen). Du får givetvis prova varan du beställt. Ångerrätten gäller alltså inte för dessa varor om du har brutit förseglingen. För att utöva din ångerrätt i tid behöver du meddela oss genom att sända in returblanketten om att du tänker utöva ångerrätten i tid så att vi har den tillhanda innan ångerfristen gått ut.

Reklamation

Visar det sig att en vara är skadad eller trasig kan du reklamera den. Genomför din reklamation så snart du har upptäckt felet.

Retur till Sellbag

Om du väljer att skicka tillbaka produkten till Sellbag så ber vi dig fylla i samtliga uppgifter i returblanketten enligt anvisningarna och skicka den till Sellbag på det sätt och enligt de kontaktuppgifter som anges. Sellbag ansvarar inte för leveranser som skickas tillbaka till oss.

Ångerrätt

Du som kund står för returfrakten när du skickar tillbaka varan till Sellbag. Om du ångrar ditt köp betalar Sellbag tillbaka det belopp som du betalat för varan, inklusive leveranskostnaden för köpet (returfrakt betalas ej av Sellbag). Återbetalning kommer att ske senast 30 dagar från och med den dag Sellbag tog emot ditt meddelande om ångerrätten och Sellbag tagit emot varan eller du har visat att varan har sänts tillbaka.

Vid reklamation: Vid reklamation på grund av skadad eller trasig vara står Sellbag även för returfrakten när du skickar tillbaka varan till Sellbag. Återbetalningen kommer att ske senast 30 dagar från och med den dag vi tagit emot returen.

Glöm ej att bifoga kvittot tillsammans med returblanketten.

Saknar du retursedel kan du ladda hem den här